1993-2000
1949-1992
1938-1948
1933-1937

home

in chronological order (the latest review at the top)

Koncert "Zenske narodni rady" 26.XI. prinesl vedle Sukova "Asraela", jehoz reprodukci prevzal v posledni chvili prof. K. B. Jirak a podal v nem podivuhodne vyrovnany a strhujici vykon, novinku mlade moravske skladatelky Vitezslavy Kapralove nazvanou "Vojenska symfonietta". Je to symfonicke dilo, jimz absolvovala mistrovskou skolu komposicni u Vitezslava Novaka. Autorka v nem prokazala vynikajici pripravu komposicne technickou a rozhodny talent tvurci i na poli slozite formy symfonicke. Mame-li vsak posuzovat dilo spravedlive, musime si odmyslit ponekud honosny program, vyjadreny nazvem "vojenska" a podany v autentickem vykladu autorcine. Skladatelce se podarilo celkem bezpecne zvladnout problem jednovete skladby cyklicke, spojujici obvykle symf. vety v jeden nepreruseny a ucinne vystupnovany celek a naplnit celou skladbu vyraznym hudebnim obsahem, ktery vsak neni charakteru tak vyslovene energickeho a rizneho, aby zachycoval jednoznacne to, co autorka uvadela ve svem vykladu a co by ospravedlnovalo nazev "vojenska symfonietta". Pri usudku treba vsak take uvazit akusticky krajne nepriznivy sal Lucerny a citelny nedostatek zkousek. Autorka si ridila dilo s velkou odvahou sama a ukazala nesporny dirigentsky talent. Dilo bylo prijato prazskou damskou honoraci se zdvorile rozpacitou pochvalou, coz mu budiz umelecky pricteno k dobru.
Review signed by initials "jt". Tempo, 17.12. 1937, 56.

Slavnostni koncert Zenske narodni rady konal se letos pod protektoratem p. presidenta republiky dra Eduarda Benese a za jeho pritomnosti 26. listopadu v Lucerne a splnil svuj spolecensky ukol okazale i uslechtile. V poradani teto vyrocni manifestace vudkynemi nasich zenskych organisaci nutno ocenit, ze si voli programy z nejvyssich hodnot domaci hudebni kultury a dovede shromazdit velike mnozstvi vrele interesovaneho obecenstva k idealnimu pozitku umeleckemu. Tentokrate splnilo predni ukol koncertu Jirakovo znamenite provedeni Sukovy symfonie A s r a e l (prof. Talich odrekl predem prislibene rizeni koncertu, takze sef hudebniho rozhlasu se ujal taktovky temer v posledni chvili). Od premiery Asraele uplynulo letos neuveritelnych tricet let; nasemu sirsimu obecenstvu je stale toto dilo hudbou velmi moderni a jeho umelecka velikost je jeden z nejsilnejsich prostredku, ktere vedou vnimavost obecenstva k novym poznatkum a davaji mu tezsi ukoly, nez obycejne prinasi slavnostni spolecenska nalada. Koncert mel nadlehcujici uvod v predehre k Dvorakove opere »Selma sedlak« a okolnostmi pritazlive stredni cislo ve »Vojenske symfoniete« mladicke moravske skladatelky Vitezslavy K a p r a l o v e. Skladatelka tuto svou premieru sama osobne ridila a dovedla svym pruznym a vyraznym gestem vzbudit niterne i ucinne napeti jak v hracich orchestru Ceske filharmonie, tak v radach posluchacu, sledujicich jeji vykon s uprimnou sympatii. Skladba je jiz treti autorcin kus pro orchestr; prvni z nich, »Suite en miniature«, nese datum jejich patnacti let; o jejim absolventskem vykonu, klavirnim koncerte s orchestrem, slyseli jsme z Brna to nejlepsi. V Praze se uvedla doposud pisnemi a komornimi skladbami, zvlaste pro klavir, jako muzikant dobre vycviceny ve svem oboru, ale i vyrazove samostatny a dobre zasobeny vlastnimi puvodnimi napady. »Vojenska symfonieta« letosniho data ma ideovy namet v myslence na obranu statu, z niz roste nase moderni vlastenectvi. Vitezslava Kapralova se ? ni stavi s nelicenou uprimnosti mladeho devcete, ktere proziva kus casoveho nadseni pro armadu lyricky; vedle motivu rytmicky silnych, bresknych nazvuku z vojenskeho sveta, rozvijeji se ve skladbe mekce zpevne vety citove vzrusene a berou temer prevahu nad rytmickymi tematy razne dynamiky, jimiz se da s jistou objektivitou vyjadrit hudebne oslava brannosti. Prace s tematem je u Kapralove jasna a dusledna, uplatnuje v ni zivou vynalezavost, ba temperamentni hravost, jeji hra s rytmickym motivem je prekvapujici a vesela. Take v instrumentaci usiluje o rozmanitost i efekt; prispiva to k dojmu, ze je skladba ovladana vice improvisacnim rozletem volnych myslenek nez planem pevne formy. — Uspech, ktereho dosahla ve forme tak slavnostni, muze byti mlade umelkyni povzbuzenim a stupinkem k dalsimu vzestupu, na nejz se obzvlaste tesi kulturni zeny ceskoslovenske.
From a review of Dr. Jelena Holeckova-Heidenreichova for Zenska rada 13, no. 10 (12/1937): 193.

Vitezslava Kapralova: Vojenska symfonietta.
Venovano presidentu republiky dr. E. Benesovi jako nejvyssimu veliteli. (Ceska filharmonie pod taktovkou autorky na koncerte Zenske Narodni rady.) Vitezslavu Kapralovou zna prazske obecenstvo hlavne z koncertu Pritomnosti. Je to skladatelka neobycejne nadana, technicky skolena v mistrovske tride Vit. Novaka a moderni ve svem zvukovem snazeni. Provedeni jeji prvni zavazne orchestralni skladby bylo ocekavano s tim vetsim zajmem, ze se konalo v prostredi, jez k soudobe hudbe nechova zvlast pratelskych citu. Vojenska symfonietta po kazde strance prijemne prekvapila. Autorka pracuje dobre s tematy a je ve zvuku dosti moderni: vyrazove pusobi silne zvlaste zaver dila. [...] - Obecenstvo by si zasluhovalo zvlastnich clanku v dennim tisku. Je znamo, ze se tak zvana nejlepsi spolecnost neumi chovat a ze konecne do koncertu nechodi z duvodu idealistickych. Jeho nedisciplinovanost a netaktnost v pritomnosti presidenta republiky presahovala vsak vsechny meze. Tim spise je proto nutno ocenit klid K.B. Jiraka, jenz s nevsedni obetavosti, 2 dny pred provedenim, prevzal rizeni Sukova veledila Asraela, a provedl jej s velkym uspechem.
From a review signed by initials K.R. (Karel Reiner), Rytmus 3 no. 4 (1937-38), 42.

Slavnostni koncert Zenske narodni rady, vyplneny Ceskou filharmonii za rizeni prof. K.B. Jiraka (Dvorakova predehra k opere "Selma Sedlak", Sukova symfonie "Asrael"), prinesl jako novinku "Vojenskou symfonietu," op. 14 [sic!] Vit. Kapralove pod taktovkou mlade skladatelky. Komposicni zrucnost, ktera dosud vyznacovala jeji drobne prace, neopustila Kapralovou ani v tomto dilku orchestralnim, hutne soustredenem, kde dovednost instrumentacni nezustava pozadu za obratnosti formalni. Zavaznost jasnych myslenek bylo jiste mozno prizniveji vyzvednouti duraznejsi interpretaci, nez ani pak bychom si netroufali meriti skladbe podle ideove osnovy, na programu otistene: ta by predpokladala reseni monumentalni.
From a review signed by "Dr. B." for Narodni Politika, 30.11.1937.

Koncert Narodni zenske rady, usporadany slavnostne 26. listopadu v sale Lucerny pod protektoratem a za ucasti presidenta republiky dr. Edvarda Benese, mel na programu krome ouvertury k Dvorakove Asrael [sic!] take premieru Vojenske symfonietty dvaadvacetilete brnenske skladatelky Vitezslavy Kapralove. Mladistvou umelkyni, absolventku mistrovske tridy Vitezslava Novaka, zname jiz z nejedne skladby instrumentalni, vokalni i orchestralni. Od sveho patnacteho roku je skladatelsky cinna a jeji tvorivost se rok od roku stupnuje. Je samozrejme, ze o nejakem vyhranenem formatu dosud nemuze byt rec, ale vsechno svedci o velke a v ranem veku rozvinute vloze, o velkem studiu i snaze, o znacnych ambicich a temperamentu. Vojenska symfonietta je skladba, v niz se vsechny uvedene vlastnosti projevuji co nejzretelneji. Autorka ovlada techniku kompozicni, rovnez techniku instrumentaci takrka virtuosne, usiluje o velkoryse dilo a exponuje v nem svou temperamentni hudebnost silneji nez planovitou stavebnost. Predstavy, ktere Vojenskou symfoniettu inspirovaly, dosly sice v nekterych etapach breskneho, nikoli vsak mohutneho vyrazu. Znovu a znovu nabira tato temperamentni hudba z hluboka dech a vzpina se k vrcholum, avsak znovu a znovu se tristi v depresich a trpnych intermezzech. Nejzdarilejsi casti dila jest jeho finalni vyvrcholeni, v nemz se skladatelce podarilo alespon naznaciti mohutnost sveho planu. V celku vzato, nema Vojenska symfonietta nic heroickeho ani vojenskeho: Ten privlastek mozno s klidem skrtnout. Skladatelka ridila svou skladbu sama a prokazala i v tomto oboru jistou vlohu a take ducha nebojacnosti. Ceska filharmonie hrala skladbu s uznalou shovivavosti, ale jiste to nebyl jeji nejlepsi vykon. Ponevadz Vaclav Talich odrekl, prevzal narychlo dirigentsky ukol K.B. Jirak, ktery mu v Dvorakove ouverture a Sukove symfonii dobre dostal.
From a review signed by abbreviated "la" (Frantisek Pala) for Ceske slovo, 30.11.1937, 10.

Nova "Vojenska symfonietta".
Vyrocni slavnostni koncert Zenske nar. rady, konany v patek 26. listopadu pred bohate obsazenym salem Lucerny a pod protektoratem i za pritomnosti presidenta republiky dr. Edv. Benese, mel v provedeni Ceskou filharmonii mezi Dvorakovou ouverturou k opere "Selma sedlak" a Sukovou petivetou symfonii "Asrael" jako zajimavou novinku "Vojenskou symfoniettu" - nikoliv jak by snad nekdo nyni cekal od Leose Janacka, ale od mlade brnenske skladatelky Vitezslavy Kapralove.
Loni bylo tomu prave 10 let, co dvaasedmdesatilety Janacek v predvecer VIII. vsesokolskeho sletu prisel se svou "Vojenskou symfoniettou", aby v ni razovite jarymi a slavnostne pathosnimi tony postihl vznesenost i tragickou hruznost poslani vojakova. Vrely pomer ceskoslovenskeho cloveka, ktery tim byl vysloven, neztratil dalsimi deseti roky na sile a nalehavosti, naopak, vyvojem udalosti jeste se jen rozsiril vedomim brannosti naroda na vsecky, kdo narod vytvareji. V tom smyslu budiz tedy rozumeno tomu, kdyz nevsedne nadana Janackova krajanka ve veku o pulstoleti mladsim prichazi dnes - zvlastni shodou opet v predvecer vsesokolskeho sletu - s dilem stejneho pojmenovani, v tom smyslu budiz chapano, proc je to tentokrate zena, ktera ma potrebu napsati "Vojenskou symfoniettu", a v tom smyslu vysvetleme si i vlastni obsah teto nove symfonietty jako vyraz vazneho nazoru na existenci a poslani armady, jako vyraz radosti nad prostym jejim jsoucnem i nad jeji junackou silou a jako vyraz duvery v zaruku jeji bezpecnosti.
Hudba "Vojenske symfonietty" Vit. Kapralove v tom vsem plne presveduje a to tim radostneji, ze je to hudba invencne kypra a zdrava, myslenkove vyrazna a zpevne nesena, ze mluvi z ni citove uprimne zaujeti a vzruseni pro vec, ze stavebne, v rozsirene forme sonatove, jest bezpecne zvladnuta a ze v instrumentaci projevuje znacny jiz smysl pro plasticnost a barvitost zvuku. Dojem z tohoto dila, jez si mlada autorka sama a bezpecne ridila, byl proto nejen zivy, ale take umelecky opodstatneny a byl-li provazen velmi srdecnymi ovacemi obecenstva, nebylo to snad jen pro dosti vzacny zjev zeny skladatelky a dirigentky v jedne osobe.
Nemelo-li provedeni novinky samo vsady zadouci cistotu, propracovanost a jistotu v souhre, nebyla tim vinna ani dirigentka ani vyborny orchestr, ale proste dnesni nadmerna zamestnanost Ceske filharmonie a nemoznost potrebneho poctu zkousek. Coz plati ostatne i o provedeni skladby Dvorakovy a Sukovy, rizenych prof. K.B. Jirakem, jehoz umelecka spolehlivost a porozumeni pro vec objevily se jinak pri zaskoceni v posledni chvili - po plne pochopitelnem odreknuti Talichove - obzvlast presvedcive.
From a review signed by initials O.S. (Otakar Sourek), for Venkov, 28.11.1937, 11.

Koncert zenske narodni rady.
Patecni koncert Ceske filharmonie, poradany v Lucerne Zenskou narodni radou, mel na poradu zajimavou novinku Vojenskou symfoniettu od mlade talentovane Brnenky Vitezslavy Kapralove, jejiz provedeni ziskalo na atraktivnosti tim, ze se autorka ujala tez rizeni sve skladby. Skladba ma aktualni ideu aktivni obrany demokratickych, lidskych i statnich statku, vyjadrenou v tonech jare a odvazne koncepce, a je zajimavo, ze temito tony hrdinnosti promluvila mlada zena. Jiz pocatek skladby ma sebevedome utocny raz, ktery v bojovnem postoji prenasi se pres episody meditativniho razu, aby rozvinul se ve vitezny zaver. Byt formalni obrysy nejsou vzdy jasne, presvedcuje skladba jednolitosti vyrazu a vyuzitim modernich prostredku harmonickych i orchestracnich o pozoruhodnem talentu skladatelky, ktera kurazne a se zdarem pred naplnenym salem Lucerny a v pritomnosti presidenta republiky s choti prosla tez ohnem sve prvni dirigentske bitvy.
From a review signed by initials B.V. (Boleslav Vomacka), Lidove noviny, 28.11.1937, 10.

Zahajovaci vecer Pritomnosti.
[...] Realnejsi a - paradoxne - i muznejsi je Vitezslava Kapralova, ktera ma vzdy co zajimaveho rici, tenkrat vsak ve svych ctyrech klavirnich preludiich se nevyvarovala jiste schematicnosti.
From a review signed by initials 'fb' (Frantisek Bartos) for Lidove noviny, 7.10.1937, 9.

Koncert soudobe hudby moravskych skladatelu (Pritomnost 17. XII.) poskytl prazskemu posluchaci vhodny prehled dila brnenskych skladatelu. Jelikoz o vetsine provedenych del [...] bylo v Tempu jiz psano v brnenskych referatech, zbyva mi zminiti se o uplne novince vecera, pisnovem cyklu Vit. Kapralove „Jablko s klina“, hudebne nehledanem i nebojacnem, mladistve rozmachleho gesta, ktere pusobi osvezivym dojmem. —O vzacnou interpretaci skladeb vecera delili se obetave M. Fleischerova a dr. L. Kundera.
From an unsigned review for Tempo 16, no. 7, 91.

Rozhlas
Rozhlas brnensky. 15. rijna vysilala brnenska odbocka Radiojournalu v odpoledni relaci 3 orchestralni novinky mladych moravskych skladatelu: klavirni koncert Vitezslavy Kapralove, Symfoniettu od J. Heidera a Predehru O. Palkovskeho. Primo prekvapila pomerna znalost a bezpecnost vyrazu a pohotovost skladatelske prace vsech tri autoru. Myslenkove citove nejbohatsim zdal se byti klavirni koncert brnenske skladatelky, divky to sotva 22 lete; jeji hudebni mluva ma bohatou a zajimavou vyrazovou skalu; zejmena finalni veta je pozoruhodna. [...] Orchestr brnenske odbocky venoval se vsem skladbam s velkou oddanosti; klavirni part koncertu provedl s krasnym pochopenim Dr. L. Kundera. Bylo radostno poslechnouti si tyto spontanni projevy vybusneho a horoucne vpred a vys se derouciho mladi. Bylo by zahodno, aby zejmena klavirni koncert V. Kapralove bylo umozneno poznati nejsirsi cs. hudebni verejnosti.
From a review signed by initials H.P., Tempo 16, no. 3 (7.11.1936): 35-36.

Koncerty. I. clensky koncert "Pritomnosti" (23. rijna 1936 v Um. Besede) prinesl nova dila osmi cs. skladatelu, z nichz ctyri jsou zaky Vit. Novaka. [...] Tri klavirni skladby nejmladsi autorky vecera Vitezslavy Kapralove jsou jasnym svedectvim hudebniho talentu opravdu tvurciho.
From a review signed by initials 'fb' (Frantisek Bartos) for Tempo 16, no. 3 (7.11.1936): 35.

Koncert rukopisnych novinek.
Sdruzeni pro soudobou hudbu Pritomnost na patecnim clenskem koncertu v sale Umelecke besedy uvedlo na program skladby mlade nasi skladatelske generace. Byl to letosni nadany absolvent prazske konservatore Fr. Vrana (1914), prekvapujici talent Vitezslava Kapralova (1915), vyjadreny moderni stylista Karel Janecek (1903), tvrdosijny modernista Vit Nejedly (1912), pruzny Dalibor C. Vackar (1906), problematicky Jules Kowalski (1912), neujasneny Borivoj Mikoda (1904) i obrozeny Josef Stanislav (1897) [...] Pochoutkou je poslechnouti si klavirni kousky Kapralove, jak toto devcatko, zatim co se druzi mori, nerozpacite se brouzda ve zpusobech moderniho projevu a dosahuje presvedciveho ucinu. Pripomina jednu Anglicanku, ktera pri poslednim mezinarodnim festivalu tim zpusobem porazila take nekolik svych druhu.
From a review signed by initials B.V. (Boleslav Vomacka) and dated Praha 24. rijna. Lidove noviny, 25.10.1936, 9.

Koncerty. Moravske kvarteto< zahajilo 5. rijna 1936 tentokrat na stadiu svuj V. komorni cycklus. Provedlo Mjaskovskeho krasne formalne reseny a hudebne bohaty kvartet op. 33, znamy Dvorakuv kvartet op. 106 a poprve I. kvartet Vitezslavy Kapralova z Brna, zacky Novakovy. Kvartet jevi pozoruhodne schopnosti mlade skladatelky: melodickou a rytmickou svezest i obratnost v praci. Formalne ukazuje vsak urcitou rozpacitost.
From a review signed by initials B.S., Tempo 16, no. 2 (21.10.1936): 21.

Moravske kvarteto v Brne zahajilo svuj V. cyklus komornich veceru. [...] I. kvartet V. Kapralove uvadi mladou skladatelku velmi sympaticky. Je obdivuhodne, jak se autorka vyrovnava s kvartetnim slohem a jak dovede barevne a rytmicky zajimave myslet. Pro tyto prednosti pouta toto svezi dilko, z nehoz povazuji lapidarni prvni vetu za nejzdarilejsi. Druha veta je po stavebni strance ponekud nejednotna, trebaze obsahuje lecktere slibne nabehy. Treti veta (variace) pusobi zvlastnim rytmickym kouzlem. Cele dilko, jimz prosvita silny vliv Janackuv, prozrazuje pozoruhodny talent, jehoz schopnosti opravnuji k nadejnemu ocekavani dalsiho vyvoje.
From a review signed by initials h.p., Narodni noviny, 8.10.1936, 4.

Koncertni hudby komorni. [...] Novinkou domaciho puvodu byl smyccovy kvartet mladicke brnenske skladatelky Vitezslavy Kapralove, posluchacky mistrovske skladatelske skoly Novakovy. O pozoruhodne slibnosti jejiho talentu presvedcil jsem se jiz nekolikrate, nyni se mi vsak objevil ve svetle necekane intensivnim a nevaham veru prohlasiti, ze od Kapralove pri dosavadnim kroku jejiho vyvoje muze ceska hudba neco ocekavati. Jeji trojvety kvartet zaujme prave tak svezesti invence jako dukladnosti a poctivosti skladebne prace, ktera nezapira vliv velkeho autorcina ucitele. Energicky rozmach vety prvni, v zaveru vasnive vystupnovane, zjitrena zpevnost Lenta a variacni um vety posledni, v dile nejvyse stojici, to vse je vysloveno hudbou zdraveho jadra, z niz zni uprimny hlas opravdoveho mladi, jejiz linie maji zivou rozkypelost melodickou i rytmickou a jejiz harmonicky projev je pri vsi smelosti napadu tonalni a prirozeny. Ani po zvukove strance nezustava autorka kvartetnimu stylu niceho dluzna a peceti tak vsestranne priznivy dojem sve komorni prvotiny.
From a review signed by initials O.S. (Otakar Sourek), Venkov, 8.10.1936, 7.

Moravska relace.
Patecni odpoledni koncert brnenske rozhlasove stanice zacal se sice dvema skladateli z Cech, ale (o)statni autori poradu byli uz Moravany rodem. Nejpve Emil Axman [...] (p)ak Vitezslava Kapralova predstavila se Miniaturni suitou pro maly orchestr, jejiz invencni puvab i nehledana prace dychaji opravdovym mladim a nanovo potvrzuji pozoruhodne nadani mladicke skladatelky. [...] Dirigentem byl Theodor Schaefer, jenz v provedeni vsech skladeb projevil smysl pro rytmickou svezest a urcitost i pro plynulost melodickych linii.
From a review signed by initials O.S. (Otakar Sourek), Venkov, 11.2.1936, 7.

Konec hudebni sezony v Brne.
Ve tretim veceru - orchestralnim - absolvovala skladatelka Vit. Kapralova ze tridy prof. Vil. Petrzelky prvni vetou sveho koncertu pro klavir s orchestrem. Absolvovani toto mohu jako ucitel autorky jen zaznamenati. - K tomu nutno podotknouti, ze autorka si sve dilo sama ridila, projevila jako zacka prof. Zd. Chalabaly i v tomto oboru urcitou pohotovost.
From a review signed by initials V.P. (Vilem Petrzelka), Ceske slovo, 26.6.1935, 10.

Brnenska konservator mela v pondelnim absolventskem koncerte sensaci. Je obecne znamou skutecnosti, ze ze vsech oboru umelecke tvorby maji zeny nejmensi podil prave v produkci hudebni a bylo by snadne vyjmenovat vsechny vyznamnejsi representantky. Vit. Kapralova, absolventka komposicniho oddeleni Petrzelkova, budi nejlepsi nadeje, ze rozmnozi tento skromny pocet. Jiz jeji zakovske prace, zvlaste klavirni sonata, kterou jsme meli prilezitost slyset pred rokem, dokazovaly zcela vyjimecne nadani, jeji absolventska skladba, prva veta klavirniho koncertu s orchestrem, dotvrzuje tento krasny dojem co nejpresvedciveji. Mladistvemu poetickemu vzletu neni sice vzdy umerna soustredenost vyrazu, misty podle meho mineni ponekud preplneneho, ale jistota v ovladani sloziteho aparatu, krasny smysl pro zvukove vybaveni a technicke vyuziti soloveho partu i orchestralniho tutti v jejich vzajemnem pusobeni a plynna celkova vlna dikce slouzi uslechtile invenci s takovou pohotovosti, ze skladba znacne vzrusta nad prumer praci toho druhu. Autorka ridila jeji provedeni - byl to prvni cesky dirigentsky vykon divci v Brne - a zakovsky orchestr se zrejme co nejlepe vynasnazoval, aby udelal mile kolegyni radost. Bylo krasne, ze se za novinku postavil v solovem partu dr. Kundera a s plnou vaznosti a dosazenim sveho vyspeleho umeni pianistickeho i vyzrale hudebni kultury celkove.
From a review signed by initial -k (Gracian Cernusak), Lidove noviny, 20.6.1935, 9.

Konzerte. Vitezslava Kapralova, eine junge Komponistin, trat beim Absolventenkonzert des Brünner tschechischen Konservatoriums mit der Unaufführung ihres Klavierkonzertes vor die Oeffentlichkeit. Es is zu bedauern, das die Veranstalter nur den ersten Satz des Werkes aufführen liessen, doch auch diese kleine Probe zeigt eine erstaunlich temperamentvolle musikalische Begabung. Die Themengebung ist originell, es zeigt interessante harmonische Durchgänge, die Instrumentation beweist können. Den brillant gehaltenen Klavierpart interpretierte Dr. Kundera. Die zwanzigjährige Komponistin - Tochter des Brünner Komponisten V. Kapral - leitete am Dirigentenpult die Uraufführung ihres Werkes und fand stürmischen Beifall. |
Vitezslava Kapralova, mlada skladatelka, vystoupila na absolventskem koncertu brnenske ceske konzervatore pred verejnost s provedenim sveho klavirniho koncertu. Je politovanihodne, ze poradatele nechali uvest jen prvni vetu dila, ale i tak tato mala ukazka doklada uzasne temperamentni nadani. Tema je originalni, ukazuje zajimave harmonicke obraty, jake se jen mohou projevit v instrumentalnim dile. Brilantni, obsazny klavirni part interpretoval Dr. Kundera. 20ti leta komponistka, dcera brnenskeho skladatele V. Kaprala, ridila z dirigentskeho pultu premieru sveho dila a byla odmenena bourlivym aplausem. (Do cestiny prelozila Lidmila Dankova.)
From a review signed by initials W.H.(=Walter Hasenclever), “Konzerte”, Prager Tagblatt, 20.6.1935, 6.

III. absolventsky koncert statni konservatore. Absolventske koncerty statni konservatore vyvrcholily pondelnim orchestrialnim koncertem, ktery znamenal krasne zakonceni letosni bohate cinnosti. S ustavem se rozloucila Vitezslava Kapralova, ze tridy prof. Vil. Petrzelky, koncertem pro klavir a orchestr, ktery si tez ridila. Potvrdila znovu velke nadani a znamenite skoleni. Orchestr ridila s jistotou a projevila i v tomto oboru znacnou pohotovost.
From a review signed by -on-, Moravske slovo, 20.6.1935, 6.

Absolventsky koncert konservatore. Orchestralni a absolvent. koncert, jimz brnenska konservator zakoncila 17. cervna ve velkem sale Stadia za krasne ucasti obecenstva svou letosni plodnou cinnost, mel jako prvni cislo poradu sensaci sveho druhu, zenu, uplatnujici se v hudebnich odvetvich, jez zpravidla byvaji provozovana muzi, zenu jako skladatelku a soucasne i dirigentku. Zvlaste radostne bylo, ze v obou techto funkcich se Vit. Kapralova, dcera znameho skladatele V. Kaprala, projevila co nejprizniveji. Jeji klavirni koncert je, soude podle prvni vety na koncerte provedene, dilo mladistveho elanu a entusiasmu, jednotne a bezprostredne vrzene a i technicky - zvlaste v instrumentaci - pozoruhodne vybavene. Take jako dirigentka ridila V. Kapralova toto ve vsech smerech obtizne dilo neobycejne klidne, energicky a cilevedome a prispela peknym gestem i k zevnimu priznivemu dojmu celkovemu. Prof. Kunderou jako solistou a zakovskym orchestrem byla v teto snaze vydatne podporovana.
From a review signed by -mf-, Moravske noviny, 18.6.1935, 4.

Statni hudebni konzervator v Brne poradala dne 1. cervna v Besednim dome koncert, na kterem se dostali ke slovu zaci kompozicniho oddeleni prof. Vilema Petrzelky. [...] Vitezslava Kapralova uvedla se dvema pisnemi s pruv. klaviru, z nichz zvlaste druha (Jitro) na sebe upozornila. Jeji sonata pro klavir svedci jiz o pozoruhodne vyspelosti, opravnujici k nejvaznejsim nadejim.
From a review signed by initials PH, Ceske slovo, 8.6.1934, 7.

Z brnenskych koncertu. Koncert brnenske konservatore prinesl ve sve prve casti velmi zajimave komposicni ukazky zaku profesora Vilema Petrzelky. Nejvetsi vyrazovou samostatnosti zaujaly projevy Vit. Kapralove, z nichz uvedeny dve pisne a Sonata pro klavir, slibujici odvaznym rozbehem mnoho do budoucna.
From a review signed by -sf-, Narodni noviny, 5.6.1934, 5; and Narodni listy, 6.6.1934, 5.

Zaci skladatelskeho oddeleni statni hudebni konservatore v Brne, predstavili se svymi pracemi na sedmem ustavnim koncertu. Jejich profesor, hudebni skladatel Vilem Petrzelka, znovu prokazal svuj pedagogicky dar, s nimz vede sve sverence nejenom k technickemu ovladani hudebne skladatelskych ukolu na podklade solidnich technickych znalosti harmonie, kontrapunktu a teorie o hudebnich formach, ale take jak nabadave rozviji u kazdeho z nich osobitost jeho nadani i povahove pracovni sklony. Nejvice zaujaly skladby jeho zacky ze IV. rocniku, Vitezslavy Kapralove, zejmena jeji klavirni sonata, plna kypiveho vzruchu a svezich osobitych myslenek, traktovanych velmi vyspelym stylem, jenz dba klasicke formy sonatove, ale vnasi do ni jadrnou vlastni napln. Take jeji dve pisne na text Bojkuv, vykazuji priznive znaky.
From a review signed by -Hrc. for Venkov, 5.6.1934, 6.

Statni hudebni konservator v Brne konala dne 1. cervna v Besednim dome vyrocni koncert ze skladeb zaku komposicniho oddeleni prof. Vilema Petrzelky. [...] Vit. Kapralova byla zastoupena dvema pisnemi, z nichz druha (Jitro) je pozoruhodna. Lepe se vsak autorce zdarila dvouveta klavirni sonata, ktera svedci o silnem nadani.
From a review signed by initials P.H., Moravske slovo, 5.6.1934, 4.

Brnenska konservator venovala polovici sveho patecniho koncertu, poradaneho v Besednim dome, pracim skladatelske tridy prof. Petrzelky. [...] Nejslibneji se uplatnila V. Kapralova, ne ani tak dvema pisnemi k tekstum Bojkovym, ktere jsou spise svedectvim pohotovosti, nez osobitosti, jako dvouvetou klavirni sonatou, dotcenou snad vyrazove ponekud vlivy Novakovymi, ale prodchnutou silnou vnitrni vlnou a stavebne soustredenou s prekvapujici jistotou volne modifikovane formy. [...] V provedeni pripadl nejvetsi podil Mil. Musilove, zacce prof. Fleischerove, ktera vsechny pisnove skladby podala uslechtile po strance pevecko-technicke, s krasnym hudebnim pochopenim a vystiznym, vnitrne zalozenym vyrazem. Sonatova novinka V. Kapralove mela zdrave chapajiciho interpreta ve Fr. Jilkovi [...] a v doprovodu pisni V. Kapralove podal dukaz sve pianisticke vyspelosti Fr. Vrana.
From a review signed by -k (Gracian Cernusak), Lidove noviny, 3.6.1934, 10.

Z brnenskych koncertu. Na IX. verejnem veceru brnenske konservatore byly provedeny skladby zaku prof. V. Petrzelky. [...] Vitezslava Kapralova projevila v Legende a Burlesce pro housle a klavir pozoruhodny smysl pro pevnou konstruktivni vystavbu, zivy cit rytmicky a zdravy muzikalni fond.
From a review signed by -ek, Ceske slovo, 16.5.1933, 7.

Brnenska konservator vyplnila polovici sveho uterniho koncertu v sale Noveho domova ukazkami skladatelskych praci zaku prof. Petrzelky. V. Kapralova vzbudila zivy zajem velmi plynnymi, dobre znejicimi a ucinnymi skladbami pro housle s klavirem, z nichz zvlaste Burleska by se jiste beze vseho dobre umistila jako pridavkove cislo kterehokoliv solistickeho koncertniho poradu.
From a review signed by -k (Gracian Cernusak), Lidove noviny, 11.5.1933, 9.

Z brnenskych koncertu.
Konservatorni koncert, usporadany 9. t.m. v Novem domove, zaujal hlavne prvni puli sveho poradu, v niz provedeny byly skladby zaku prof. Vilema Petrzelky. Vitezslava Kapralova predstavila se Legendou a Burleskou pro housle. Jsou to skladby peclive propracovane, dobre rozvrzene a vyhovujici povaze nastroje.
From a review signed by -sf-, Narodni noviny, 11.5.1933, 4.

We are indebted to Lidmila Dankova [1923-2010] for researching all archival material quoted on this page.